Εδώ θα βρείτε τα θέματα του μαθήματος για το διάστημα 2012-2019, όπως αυτά είχαν αναρτηθεί στο παλιό forum της σχολής.
Σειρηνίδου - Θέματα Φεβρουαρίου 2012
Επιλογή μιας από τις δυο ομάδες:
Α)
1. Σύντομος ορισμός για τους όρους: μιλλέτ, βακούφι, διερμηνέας της Πύλης, κάπος. (4 μονάδες)
2. Να συγκρίνετε τη ζωή ενός χριστιανού αγρότη στην πεδιάδα της Λάρισας και ενός χριστιανού αγροτοποιμένα στα Ζαγόρια κατά το 18ο αιώνα, α. ως προς το βαθμό των θρησκευτικών τους ελευθεριών και β. ως προς το βαθμό της κοινοτικής τους αυτονομίας. Να δικαιολογήσετε τις απαντήσεις σας. (6 μονάδες)
Β)
1. Σύντομος ορισμός για τους όρους: τζιμμής, γαίες miri, αρματολός, σπαχής. (4 μονάδες)
2. Να περιγράψετε το είδος της οικονομικής σύνδεσης που υπάρχει ανάμεσα στη βαμβακοπαραγωγική πεδιάδα των Σερρών, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και το παζάρι του Ζητουνίου (Λαμία) κατά το β' μισό του 18ου αιώνα. (6 μονάδες)
Θέματα εξεταστικής περιόδου Φεβρουαρίου 2013 για το κλιμάκιο της κ. Σειρηνίδου:
Δόθηκαν δύο θέματα με δύο υποερωτήματα το καθένα και γράφαμε όποιο από τα δύο θέματα θέλαμε.
Δεν έχω συγκρατήσει την ακριβή διατύπωση αλλά το νόημα είναι το εξής:
Α Θέμα:
α) να δοθούν σύντομοι ορισμοί (αυστηρά έως τέσσερις γραμμές για το καθένα) για τις παρακάτω λέξεις : τζιμμής, ραγιάς, αρματολισμός, Ελληνική Νομαρχία. (4 μονάδες)
β) η συγκρότηση της ελληνικής εμποροναυτικής τάξης κατά τον 18ο αιώνα και σε τι διαφέρει η ομάδα αυτή από τους κοτζαμπάσηδες. (6 μονάδες)
Β Θέμα (όσα συγκράτησα από αυτό):
α) να δοθούν σύντομοι ορισμοί όπως και παραπάνω για τις λέξεις τιμάριο ( ή τιμαριωτικό σύστημα) συντεχνία και δύο ακόμα που δεν τα θυμάμαι.
Σειρηνίδου, 1/2/2014 (Σεπτεμβρίου 2013)
Α' ομάδα
1. Σε ποιες ιστορικές πραγματικότητες των ελληνικών πρώιμων νεότερων χρόνων σάς παραπέμπουν οι ακόλουθοι όροι: "αυτόνομες" κοινότητες, πατριαρχικά βεράτια, εκμίσθωση φόρων, εποικισμοί (surgun); 4 μονάδες
2. Να αναλύσετε το φαινόμενο των εξισλαμισμών στον ελληνικό χώρο κατά τη διάρκεια της οθωμανικής κυριαρχίας, δίνοντας έμφαση στις μορφές που το φαινόμενο αυτό εξέλαβε, στη χρονική και χωρική του ανάπτυξη, καθώς και στις οικονομικές, κοινωνικές κ πολιτισμικές προεκτάσεις του. 6 μονάδες
Β' ομάδα
1. Σε ποιες ιστορικές πραγματικότητες των ελληνικών πρώιμων νεότερων χρόνων σάς παραπέμπουν οι ακόλουθοι όροι: κοινοτικά προνόμια, θεσμός της μαθητείας, δεκάτη, τσιφλίκια; 4 μονάδες
2. Να προσδιορίσετε τη θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο οθωμανικό σύστημα διοίκησης. Να αξιολογήσετε τη συμβολή της ορθόδοξης Εκκλησίας στην ελληνόγλωσση πνευματική κίνηση των χρόνων της οθωμανικής κυριαρχίας και να αξιολογήσετε τη σχέση της με το κίνημα του νεοελληνικού Διαφωτισμού. 6 μονάδες
Θέματα Σειρηνίδου Σεπτεμβρίου 2014
Θέμα 1ο
Να περιγράψετε και να αναλύσετε τα βασικά χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομίας κατά την Τουρκοκρατία και να επισημάνετε τις τομές στον τομέα αυτό κατά την ίδια περίοδο.
Θέμα 2ο
Να περιγράψετε και να αναλύσετε τα βασικά χαρακτηριστικά της διοικητικής οργάνωσης κατά την Τουρκοκρατία και να επισημάνετε τις τομές στον τομέα αυτό κατά την ίδια περίοδο.
(ένα από τα δύο)
Εξετάσεις Ιανουαρίου 2016 (Σειρηνίδου) :
2 ομάδες διαλέγεις τη μία :
Α ΟΜΑΔΑ:
1.)Σωστό ή λάθος ; Σε περίπτωση λάθους δικαιολογείστε: α. Στην Οθωμανική αυτοκρατορία δεν υπήρχαν δουλοπάροικοι, β. Στη Θεσσαλονίκη υπήρχε εβραικό γκέτο από τον 17ο αιώνα, γ. Οι πολύτεκνοι εξαιρούνταν από τα devshirme, δ. οι τιμαριούχοι ήταν ιδιοκτήτες γαιών, ε. Οι Κοτσαμπάσηδες πλήρωναν χαράτσι, στ.) η μεταποιητική δραστηριότητα στην ύπαιθρο δεν υπαγόταν στο συντεχνιακό σύστημα. (3 μονάδες)
2.)ομοιότητες + και διαφορες στον τρόπο που διαμορφώνεται η κοινωνική ιεραρχία στην περιοχή των Αγράφων + στα νησιά του Αργοσαρωνικού τον 18ο αιώνα. (7 μονάδες)
Β ΟΜΑΔΑ:
1.)Σωστό ή λάθος ; Σε περίπτωση λάθους δικαιολογείστε: α. Το βασικό χαρακτηριστικό κοινωνικής ιεράρχισης ηταν η θρησκεία, β. τα πρώτα ελληνικά "νεωτερικά βιβλία εκδόθηκαν στη Βενετία, γ. ατομικοί εξισλαμισμοί παρατηρούνται κυριώς στην Κρήτη, δ. οι ευποροι χριστιανοί μεγαλέμποροι και πλοιοκτήτες δεν πλήρωναν χαράτσι, ε. στη Λαρισα οι χριστιανοί ήταν μειοψηφία, στ.) οι αγρότες στα τιμάρια υποχρεώνονταν σε αγγαρίες στον τιμαριούχο. (3 μονάδες)
2.) Να περιγράψετε τα πληθυσμιακά χαρακτηριστικα΄και τους τύπους των πόλεων στον ελληνικό χώρο κατά τη διάρκεια της οθωμανικής κυριαρχίας και να αναδείξετε τις οικονομικές τους λειτουργίες. ( 7 μονάδες)
Θέματα εξεταστικής Φεβρουαρίου 2017 β κλιμακίου (Σειρηνίδου)
Επιλέγουμε το 1 από τα 2
1) Να συγκρίνετε την οργάνωση της μεταποιητικής δραστηριότητας στις πόλεις και στην ύπαιθρο κατά τον 18ο αιώνα και να αξιολογήσετε τη σημασία της κάθε μίας στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας κατά την ίδια περίοδο.
2) Να εντοπίσετε ομοιότητες και διαφορές στον τρόπο που διαμορφώνεται η κοινωνική ιεραρχία στο Μέτσοβο και στην Κόρινθο στα τέλη του 18ου αιώνα.
Ιανουάριος 2018
Υποχρεωτικό θεμα:
Σωστο ή λάθος (να δικαιολογήσετε)
Η οικονομία των τιμαριων ήταν εκχρηματισμενη
Λόγοι φυγης στην δυτική Ευρώπη ήταν κυρίως οικονομικοί
Για την ελληνική παιδεία μέχρι τον 18ο αιώνα μεριμνουσε η Εκκλησία μονο
Μια μονάδα το καθένα
Επιλογή ενα απο τα δύο θέματα ανάπτυξης
Βασικός ρόλος Πατριαρχείου και κοινοτητων . Ομοιότητες ανάμεσα στα 2 κατά τον 18ο αιώνα
Η ιστορική συγκρότηση της εμποροναυτικης τάξης. Διάφορες με τους κοτζαμπάσηδες
Τα θέματα της κα. Σειρηνιδου σήμερα 03/09/18 ηταν τα εξής:
1. Ποια ηταν τα νεα δεδομένα σε δημοσιογραφικό, διοικητικό και παραγωγικό επίπεδο μετά την οθωμανική κατάκτηση της Μακεδονίας; Τι παρέμεινε ίδιο; αναφέρετε ενα παράδειγμα για την κάθε περίπτωση.
2. Να περιγράψετε τον τροπο με τον οποίο οι συγκρούσεις των ευρωπαϊκών δυνάμεων μεταξύ τους και αυτων με την οθωμανική αυτοκρατορία επηρέασαν τον ελληνικό πληθυσμό κατά τον 18ο αιώνα.
Να απαντηθεί μια απο τις δύο ερωτήσεις.
30 Ιαν 2019, 02:27
Θέματα σήμερα 29/01/2019 έβαλε 2. Πρώτο θέμα σωστό λάθος και δικαιολόγηση. α. Αν ο εξισλαμισμός ήταν εθελοντικός κατά βάση β.αν η μεταποίηση στη Θεσσαλονίκη ήταν οικοτεχνικη γ. Αν οι προύχοντες στη Πελοπόννησο και τη Στερεά Ελλάδα ανέβηκαν τον 18ο αιώνα. Θέμα δεύτερο διαλέγουμε ένα από τα 2. α. Πληθυσμοί και κοινότητες β. Κοτζαμπάσηδες.
12 Ιουν 2019, 15:14
Θέματα Εξ. Πτυχιακής Ιουνίου
Αρχικά να αναφέρω δεν ήταν καθόλου κατατοπιστικη και δεν δέχθηκε καν ερωτήσεις με το πρόσχημα ότι θα μπερδευτουμε πιο πολυ. Πέρα από αυτό, αυτά είναι τα θέματα :
Ορισμοί : μιλλετ, αρματολικισμος, παροικιακο φαινόμενο και τσιφλικι. Μετά είχε δυο ανάπτυξης και διάλεγες τη μια. Η πρώτη ελεγε για το που συγκεκριμένα εντοπίζονταν μουσουλμανικοι πληθυσμοί τότε, σε σημερινές περιοχές της Ελλάδος και το αλλο ελεγε οτι πολλοί επιστήμονες πιστεύουν στην εκκοσμικευση της εκπαίδευσης κατά τον 18ο αιώνα και ζήταγε 5 παραδείγματα που να το αποδεικνύουν. Αυτό δεν το εξήγησε αλλα για όποιον ενδιαφέρεται, υποπτεύομαι εννοούσε γενικες συνθήκες που αλλαξαν, πχ φαναριωτες, ελλ διαφωτισμος, τυπογραφία, εκπαίδευση καθηγητών και απομάκρυνση απο εκκλησία και δημιουργία σχολείων απο κοσμική εξουσία (παροικιες). Αυτά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου