Κυριακή 23 Απριλίου 2023

Εποχές και Συγγραφείς Β' Εξάμηνο

Εξεταστική Σεπτεμβρίου 2022 (κ. Στέφανος Κακλαμάνης)

1.Επιλέγαμε ένα από τα δύο Α. Η κατάκτηση της Κύπρου από τους Οθωμανούς το 1570 με ποιο τρόπο βοήθησε στην ανάπτυξη της βενετοκρητικής συνείδησης και κάτι με την Αναγέννηση Β. Πώς η τυπογραφία βοήθησε στην εξάπλωση της κρητικής λογοτεχνίας.

2. ΣΩΣΤΟ ΛΑΘΟΣ ΜΕ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ α. Η γκιόστρα περιέχει στοιχεία που μαρτυρούν την ιδεολογία του Β. Κορνάρου β. Ο χωρισμός του έργου σε ενότητες αποδίδεται στον Βόρτολι γ. Δε το θυμάμαι.

Το ΘΕΜΑ Γ ήταν ανάπτυξης ήθελε ανάλυση ενός χωρίου στο οποίο μιλάει η Αρετούσα στη Νένα και ήθελε να αναφερθούμε στα επιμέρους θέματα που αναπτύσσονται στο κείμενο, τον ρόλο και τη λειτουργία του χωρίου ως προς τον δραματικό χαρακτήρα του έργου και στοιχεία που αναδεικνύουν το ιδιαίτερο ύφος του Β. Κορνάρου. 

Εξεταστική Εαρινού 2023 (κ. Στέφανος Κακλαμάνης)

ΘΕΜΑ Α - Να απαντήσετε στο ένα από τα δύο παρακάτω ερωτήματα.


1) Τι ονομάζουμε Κρητική Αναγέννηση και ποια η σχέση της με την πνευματική παράδοση του Βυζαντίου;
2) Ο "Ερωτόκριτος" είναι έργο συνέχειας ή τομής στο πλαίσιο του λογοτεχνικού είδους που ανήκει; Να στηρίξετε την άποψή σας με κατάλληλα επιχειρήματα.

ΘΕΜΑ Β - Να σημειώσετε αν οι παρακάτω προτάσεις είναι σωστές (Σ) ή εσφαλμένες (Λ) και να αιτιολογήσετε την απάντησή σας στο ερώτημα 1 και 2. (Οι απαντήσεις πρέπει να είναι συνοπτικές, περιεκτικές και εστιασμένες στο ζητούμενο)

1) Ο κόσμος του "Ερωτόκριτου" τοποθετείται στα χρόνια της κρητικής Αναγέννησης. (Σ/Λ)
2) Ο χωρισμός του "Ερωτόκριτου" σε πέντε μέρη οφείλεται στον τυπογράφο Αντώνιο Βόρτολι. (Σ/Λ)
3) Η γκιόστρα/κονταροκτύπημα περιέχει στοιχεία που μαρτυρούν την ιδεολογία του ποιητή. (Σ/Λ)

ΘΕΜΑ Γ - Να αναλύσετε το απόσπασμα (Ανθολογία Γ', σ. 363-364). Να συζητήσετε
α) τη θέση και τη λειτουργία του αποσπάσματος στη δραματική πλοκή του έργου.
β) τη διάρθρωση των επιμέρους θεμάτων που σ' αυτό αναπτύσσονται και
γ) τα χαρακτηριστικά του ιδιαίτερου ύφους του Κορνάρου.

Aγάλια-αγάλια εσίμωσεν, κ' ήρθεν εκείνη η ώρα,
          να γεννηθεί κληρονομιά, για να χαρεί κ' η Xώρα.          50
     Mιά θυγατέραν ήκαμεν, που'φεξεν το Παλάτι,
          αυτή την ώρα που η μαμμή στα χέρια τση την κράτει.
     Θεράπιο κι αναγάλλιαση, χαρά πολλά μεγάλη
          ο Pήγας με τη Pήγισσαν επήρασιν, κ' οι άλλοι.
     Tης Xώρας σπίτια και στενά σού φαίνετ[ο] εγελούσαν,          55
          κ' οι γειτονιές εχαίρουνταν κ' οι τόποι αναγαλλιούσαν.

     Ήρχισε και μεγάλωνε το δροσερό κλωνάρι,
          και πλήθαινε στην ομορφιά, στη γνώση, και στη χάρη.
     Eγίνηκεν τόσο γλυκειά, που πάντοθ' εγρικήθη
          πως για να το'χου' θάμασμα στον Kόσμον εγεννήθη.
     Kαι τ' όνομά τση το γλυκύ το λέγαν Aρετούσα,          61
          οι ομορφιές τση ή[σα]ν πολλές, τα κάλλη τση ήσαν πλούσα.
     Xαριτωμένο θηλυκό τως το'καμεν η Φύση,
          και σαν αυτή δεν ήτονε σ' Aνατολή και Δύση.
     Όλες τσι χάρες κι αρετές ήτονε στολισμένη,          65
          ευγενική και τακτική, πολλά χαριτωμένη.
     K' ήτον και Bασιλιού παιδί, και Pήγα θυγατέρα,
          πόθο μεγάλον ήβανε στο γράμμα νύκτα-ημέρα.
     Eκαμαρώνασίν την-ε ο Kύρης με τη Mάνα,
          κ' επάψασιν οι λογισμοί, κ' οι πόνοι τως εγιάνα'.     70          

Ευχαριστούμε πολύ τις/τους φοιτήτριες/ες για την ύπαρξη των θεμάτων!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου