Σάββατο 4 Ιουνίου 2022

ΙΙ11 Αρχαία Ιστορία Β' (Β' εξάμηνο)

22/06/2010,  Διδάσκουσα: κα, Ανεζίρη

1.(υποχρεωτικο)πηγη για ασυλια της Τέω

α)τι γνωριζουμε για τις εννοιες ιερη,ασυλη κ αφορολογητη

β)σε ποιες πολεις εδωσαν ασυλια οι Σελευκιδες


επιλογης.γραφουμε 2 απο 3

1.ανταλκιδειος ειρηνη

2.α)νομισματικη πολιτικη Πτολεμαιων

β)τι πληροφοριες μας δινουν τα νομισματα

3.α)συνεπειες ρωμαικης κατακτησης ελληνικων κτησεων στην ανατολη οσο αφορα τη θρησκεια

β)Ποιές θρησκευτικές εξελίξεις της ελληνιστικής εποχής οδήγησαν στις συνέπειες στη θρησκεία με τη ρωμαϊκή κατάκτηση.

πανω κατω ετσι ηταν τα θεματα!


( έχει και άλλα θέματα, πατήστε διαβάστε περισσότερα...)


24 Σεπ 2010, 19:19

υποχρεωτική πηγη με ερωτήματα α)τι σήμαινε η παρωχή ισοπολιτείας και β)διαφορά ισοπολιτείας και συμπολιτείας

και 3 ερωτήσεις να επιλεξουμε τις 2

1)Β' Αθηναικη συμμαχια

2)γραμματειακες πηγες για Μ.Αλέξανδρο

3)οι φίλοι του βασιλεα


ΙΟΥΝΙΟΣ 2011 (διδάσκουσα: κα.Ανεζίρη)

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΘΕΜΑ

ΠΗΓΗ: Πλούταρχος 18.1-2(306-304 π.Χ.) ("χαιρε βασιλευ Αντιγονε... τους <αλλους> διαδοχους")

Με βάση το παραπάνω κείμενο του Πλουτάρχου να απαντήσετε στα εξής ερωτήματα:

α) σε ποια ιστορικά γεγονότα αναφέρεται;

β) Ποοι είναι οι "φίλοι" και ποιος ο ρόλος τους στο πλευρό των ελληνιστικών βασιλέων;


ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ

Από τα θέματα που ακολουθούν να επιλέξετε τα δύο.

1.Ποιές πληθυσμιακές ομάδες μετακινούνταν ιδιαίτερα κατά την ελληνιστική εποχή; Τι γνωρίζετε συγκεκριμένα για τους μισθοφόρους;

2. Να εντοπίσετε τις διαφορές μεταξύ ισοπολιτείας και συμπολιτείας. Να δώσετε από ένα παράδειγμα σε κάθε περίπτωση.

3. Τιμητική επιγραφή για τον Γάιο Ιούλιο Σπαρτιατικό στην Κόρινθο: Corinth VIII 2, 68 (54-55 μ.Χ.)

C(aio) Iulio Laconis f(ilio)......tribu[s] Calpurnia[e / [pa]trono

Με βάση το κείμενο αυτό να απαντήσετε στα εξής ερωτήματα:

α. σε ποια κοινωνική τάξη ανήκει ο τιμώμενος Γάιος Ιούλιος Σπαρτιατικός; Αναφέρετε σύντομα τί γνωρίζετε γι' αυτή την τάξη.

β. Από ποιους τιμάται ο Γάιος Ιούλιος Σπαρτιατικός και γιατί; Σχολιάστε σύντομα το ρόλο του πάτρωνα στη ρωμαϊκή κοινωνία.

 

ΘΕΜΑΤΑ ΙΟΥΝΙΟΥ 2013 (ΑΝΕΖΙΡΗ)

Υποχρεωτικό θέμα

Πηγή Στράβων 14.2.5 : Να αναφέρουμε συνοπτικά και περιεκτικά τι γνωρίζουμε για την ολιγαρχία στις Ελληνικές πόλεις καθώς και για τον ρόλο των ευεργετών σε αυτές.


Επιλογή θέματος (1από τα 2)

1) α) Ανταλκίδειος Ειρήνη: Όροι, χρονολογία, πόλεις που αναμείχθηκαν και κυριότερη πηγή από την οποία γνωρίζουμε για αυτήν. β) Να αναφέρουμε 2 περιπτώσεις που δόθηκε "ανεξαρτησία" των πόλεων έως το τέλος των βασιλείων της ελληνιστικής εποχής.

ή 2) Πηγή για τον Φίλιππο Ε' IG IX 2, 517, Λάρισα, 215 π.Χ.

α) τι γνωρίζουμε για τις "παραχωρήσεις" που δόθηκαν σύμφωνα με την πηγή. β) γιατί υπάρχει αναφορά στους Ρωμαίους.


Σεπτεμβριος 2013

Υποχρεωτικο

Να δωσουμε ορισμους για διαιτησια,ασυλια,προξενια και ενα παραδειγμα για το καθενα σε 10 σειρες το πολυ

Επιλογης

1 Β Αθηναικη Συμμαχια.Απο ποια πηγη γνωριζουμε κυριως γι αυτην και ποιες πληροφοριες αντλουμε απο αυτη την πηγη για την οργανωση και τα οικονομικα της συμμαχιας.

2 Πηγη 20 Συνθηκη Απαμειας

Να ορισουμε χωρο,χρονο και ιστορικο πλαισιο και να σχολιασουμε το αποσπασμα.


Ιούνιος 2015, Ανεζίρη

2 από τα 3 θέματα :

1.) Γράψτε συνοπτικά τι γνωρίζεται για την συνθήκη ανάμεσα στις ελληνικές πόλεις και τον Φίλιππο Β΄(γνωστή και ως "Κορινθιακή συμμαχία"). Ποιοί ήταν οι βασικοί στόχοι; Ποιές οι σημαντικότερες πηγές που διαθέτουμε σχετικά ;

2.) Τοποθετείστε το παρακάτω απόσπασμα του Πολύβιου στο χρονικό και ιστορικό πλαίσιο και σχολιάστε το. (συνθήκη της Απάμειας)

"Ὅσαι μὲν τῶν αὐτονόμων πόλεων πρότερον ὑπετέλουν Ἀντιόχωι φόρον, τότε δὲ διεφύλαξαν τὴν πρὸς Ῥωμαίους πίστιν, ταύτας μὲν ἀπέλυσαν τῶν φόρων. Ὅσαι δ’ Ἀττάλωι σύνταξιν ἐτέλουν, ταύταις ἐπέταξαν τὸν αὐτὸν Εὐμένει διδόναι φόρον. Εἰ δε τινες ἀποστᾶσαι τῆς Ῥωμαίων φιλίας Ἀντιόχωι συνεπολέμουν

, ταύτας ἐκέλευσαν Εὐμένει διδόναι τοὺς Ἀντιόχωι διατεταγμένους φόρους."

3.) Ποιά η ομοσπονδία την οποία περιγράφει ο Πολύβιος ; Τι γνωρίζουμε για τους θεσμούς και τη λειτουργία της ; Πότε διαλύεται η ομοσπονδία ;

"...ἀλλὰ καὶ νόμοις χρῆσθαι τοῖς αὐτοῖς καὶ σταθμοῖς καὶ μέτροις καὶ νομίσμασι, πρὸς δὲ τούτοις ἄρχουσι, βουλευταῖς, δικασταῖς, τοῖς αὐτοῖς, καθόλου δὲ τούτωι μόνωι διαλλάττειν τοῦ μὴ μιᾶς πόλεως διάθεσιν ἔχειν σχεδὸν τὴν σύμπασαν Πελοπόννησον τῶι μὴ τὸν αὐτὸν περίβολον ὑπάρχειν τοῖς κατοικοῦσιν αὐτήν, τἄλλα δ’εἶναι καὶ κοινῆι καὶ κατὰ πόλεις ἑκάστοις ταὐτὰ καὶ παραπλήσια…""


θέματα εαρινού 2016 Ανεζίρη

1. υποχρεωτική ερώτηση πηγής.Αναφερόταν στα προνόμια και στους τίτλους που παραχωρούσαν οι πόλεις. Πρόξενοι , ευεργέτες,ισοπολιτεία, ασυλία.

+σύντομος ορισμός και σε ποιους δίνονταν

2.Β 'Αθηναϊκή Συμμαχία. σκοπός της συνθήκης και ποιες οι δεσμεύσεις των Αθηναίων όπως προκύπτει από το ψήφισμα.

3.συνθήκη απάμειας(....δεν ενθυμούμαι την ακριβή διατύπωση, ίσως επειδή δεν τη διάλεξα   )

διαλέγαμε μια απο τις δυο τελευταίες ερωτήσεις


θέματα 2017

Α) ΠΗΓΗ: (ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΘΕΜΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ)

Ιώσηπος, Ἰουδαϊκή Ἀρχαιολογία 12.149 

πυνθανόμενος τοὺς ἐν Λυδίαι καὶ Φρυγίαι νεωτερίζοντας μεγάλης ἐπιστροφῆς ἠγησάμην τοῦτό μοι δεῖσθαι, καὶ βουλευσαμένωι μοι μετὰ τῶν φίλων, τὶ δεῖ ποιεῖν, ἔδοξεν εἰς τὰ φρούρια καὶ τοὺς ἀναγκαιοτάτους τόπους τῶν ἀπὸ τῆς Μεσοποταμίας καὶ Βαβυλωνίας Ἰουδαίων οἴκους δισχιλίους σὺν ἐπισκευῆι μεταγαγεῖν.

Υπαγόρευσε 3 ερωτήσεις σχετικά με την πηγή (διατύπωση όπως τη θυμάμαι   : )

-Ποιοι μετακινήθηκαν, πού, από ποιον και για ποιο λόγο;

-Ποιοι είναι οι φίλοι, στους οποίους αναφέρεται το απόσπασμα;

-Τι γνωρίζετε για τους στρατιωτικούς οικισμούς και τις κατοικίες στα ελληνιστικά βασίλεια;


[ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ E-CLASS ΓΙΑ ΝΑ ΕΝΤΟΠΙΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

Επιστολή του Αντίοχου Γ' προς τον διοικητή του Ζεύξι: (Walbank σελ. 182-186΄ Gehrke σελ. 91-92, 98-100, 245-246)

τέλη 3ου αι. π.Χ.

Μετάφραση: Όταν πληροφορήθηκα ότι ξέσπασε επανάσταση στη Λυδία και τη Φρυγία, θεώρησα ότι στο ζήτημα αυτό ήταν επιβεβλημένο να δώσω μεγάλη προσοχή. Συσκέφθηκα λοιπόν με τους επιτελείς μου για να βρούμε λύση και αποφασίσαμε να μεταφέρουμε από τη Μεσοποταμία και την Βαβυλώνα στα οχυρά και στις νευραλγικότερες θέσεις (ενν. της Φρυγίας) δύο χιλιάδες ιουδαϊκές οικογένειες με όλα τους τα υπάρχοντα.

Λέξεις-κλειδιά για σχολιασμό: στρατιωτικοί οικισμοί-κατοικίες, εγκατάσταση πληθυσμών, κληρούχοι-στρατιώτες. Για τους φίλους του βασιλέα βλ. Walbank σελ. 101-105 ή Gehrke σελ. 87-88.]


Β) ΔΥΟ ΘΕΜΑΤΑ, ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΛΕΧΘΕΙ ΤΟ ΕΝΑ:

(ομοίως, διατύπωση όπως τη θυμάμαι   : 

Επειδή διάλεξα το πρώτο, όποιος διάλεξε το δεύτερο και θυμάται τη διατύπωση, ας με διορθώσει, γιατί το θυμάμαι μόνο αμυδρά):

1) Τι γνωρίζετε για την εκστρατεία των Μυρίων; Χρονολόγηση, πολιτικό και στρατιωτικό πλαίσιο. Ποια ήταν η κύρια πηγή πληροφόρησης σχετικά;

2) Τι γνωρίζετε σχετικά με την πολιτική του Αλέξανδρου: α) για τις σχέσεις του με τις ελληνικές πόλεις

Spoiler: 

υποθέτω ότι εννοεί τις επεμβάσεις στα εσωτερικά των πόλεων

και β) για την ίδρυση νέων πόλεων;


Εξεταστική Ιουνίου 2020, Διδάσκουσα: κα. Σοφία Ανεζίρη

Α) Σ/Λ με τεκμηρίωση/αιτιολόγηση, έως 100 λέξεις σε κάθε πρόταση, είτε σωστή είτε λάθος,  οι μονολεκτικές απαντήσεις δεν θεωρούνται σωστές. :

      1. Πρόξενος μιας αρχαίας ελληνικής πόλης Α΄ σε πόλη Β΄ είναι πολίτης της πόλης Α΄ που τιμάται με τον τίτλο του προξένου από την πόλη Β΄. 
      2. Ένας πολίτης μιας αρχαίας ελληνικής πόλης δεν μπορεί να έχει ακίνητη περιουσία σε καμία άλλη ελληνική πόλη πλην την δικής του. 
      3. Στις ελληνιστικές πόλεις ρόλο ευεργέτη έχουν μόνο οι βασιλείς. 
      4.Οι οικονομικές υποχρεώσεις των μελών της Β΄ Αθηναϊκής Συμμαχίας μεταβάλλονται σε σχέση με τις υποχρεώσεις που είχαν οι σύμμαχοι στην Α΄ Αθηναϊκή Συμμαχία. 


Β) Ανάπτυξης , έως 600 λέξεις:  

 Να παρουσιάσετε τα στάδια επέκτασης των Ρωμαίων στον ελλαδικό χώρο αναδεικνύοντας τη σταδιακή μεταβολή του χαρακτήρα των παρεμβάσεων τους στα ελληνικά πράγματα. 


Εξεταστική Σεπτεμβρίου 2020, Διδάσκουσα: κα. Σοφία Ανεζίρη

1) υποχρεωτικό θέμα : 

 Να κάνετε μία σύντομη σύγκριση των ελληνιστικών βασιλείων των Πτολεμαίων , των Σελευκιδών και των Αντιγονιδών με βάση τα γενικά και ειδικότερα χαρακτηριστικά τους. 

Να εντοπίσετε ομοιότητες & διαφορές στα εξής σημεία : διάρκεια (χρονολογική), γεωγραφική εξέλιξη, πολίτευμα/πολιτική ιδεολογία, πληθυσμιακή σύνθεση και οικονομία. 

όριο: 600 λέξεις.  

Εξεταστική Ιουνίου 2021, Διδάσκουσα: κα. Σοφία Ανεζίρη

1. Να εντοπίσετε θεσμούς που διευκολύνουν τις σχέσεις των ελληνιστικών πόλεων με τον έξω κόσμο , εξηγώντας το περιεχόμενο του κάθε θεσμού που θα αναφερθείτε        (400 λέξεις) 

2. Να παρουσιάσετε τις οικονομικές και πολιτικές συνθήκες μέσα από τις οποίες αναδύθηκε το φαινόμενο της ευεργεσίας, ανατρέχοντας και στις εξελίξεις του 4ου αιώνα. (400 λέξεις) 


Χειμερινό 2022, Διδάσκουσα: κα. Ανεζίρη (στο φιλολογικό)

1ο θέμα

Τι γνωρίζετε για το φαινόμενο της ευεργεσίας στην ελληνιστική περίοδο (ταυτότητα ευεργετών, συνθήκες στις οποίες ανθεί, πεδία ευεργεσίας)

2ο θέμα

Τι γνωρίζετε για τη θεοποίηση του Μεγάλου Αλεξάνδρου

ή

Να αναφέρετε τις οικονομικές συνέπειες των ρωμαϊκών πολέμων για την Ελλάδα


Εξεταστική εαρινού 2022 (κα Ανεζίρη)

1) Πηγή (υποχρεωτικό):  Κείμενο του Ισοκράτη "Περί ειρήνης" σχετικά με την μισθοφορία. Οι ερωτήσεις αφορούσαν την εξέλιξη του κατά τον 4ο αιώνα και κατά τους ελληνιστικούς χρόνους.

2) Έξι "ορισμούς" από τους οποίους επιλέγουμε τους τρείς προς ανάλυση: φίλοι του βασιλέα, διαιτησία, ασυλία, Συμπολιτεία, κληρούχοι, κατοικίαι.

3) Δύο υπο-ερωτηματα από τα οποία επιλεγαμε το ένα: Α) Ανταλκίδειος Ειρήνη: ποτέ υπογράφηκε, ποια ήταν τα συμβαλλόμενα μέρη, τι όριζε και ποια είναι η κύρια πηγή από την οποία αντλούμε πληροφορίες για αυτήν. Β) Μάχη της Ραφίας: χρονολόγηση, συνέπειες (ίσως και κάτι ακόμη που δεν θυμάμαι).


Εξεταστική Σεπτεμβρίου 2022 (κα Σοφία Ανεζίρη)

*θέματα φιλολογικού*

1 υποχρεωτικό : Με βάση τις γνώσεις σας να γράψετε τις σκέψεις σας για το πολίτευμα και τους θεσμούς των ελληνιστικών πόλεων σε 300 λέξεις.

2 επιλογής από τα οποία επιλέγαμε το 1 σε απάντηση 200 λέξεων: 1) Τι γνωρίζετε για τις συμπολιτείες 2) ποιους τίτλους και αξιώματα είχε πάρει ο Αύγουστος.

Θέματα εξεταστικής εαρινού 2023, διδάσκουσα: κα Ανεζίρη

*θέματα φιλολογικού*

Είχε δύο θέματα και έπρεπε να διαλέξουμε ένα
Θέμα Α: Τι γνωρίζετε για το φαινόμενο της ευεργεσίας στον ελληνιστικό κόσμο και να καταγράψετε: 1. ποιος/ποιοι ξεκίνησαν τις ευεργεσίες 2.τις συνθήκες άνθισης ευεργεσίας 3.τα πεδία ευεργεσίας 4.συγκεκριμένο παράδειγμα με όνομα και ημερομηνία
Θέμα Β: 1.Να καταγράψετε ποιους πολέμους έκαναν οι Ρωμαίοι στον ελλαδικό χώρο (προσοχή! μόνο στα σύνορα της Ελλάδας) και επέβαλλαν την κυριαρχία τους 2.Ποιες ήταν οι επιπτώσεις του πολέμου στους κατεκτημένους; 

Ευχαριστούμε πολύ τις/τους φοιτήτριες/ες για την ύπαρξη των θεμάτων!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου